Fede tider i 90’erne

1990’erne blev et godt årti for KB. Det kulminerede i 1995 med tilbagevenden til Fynsserien efter 12 års fravær.

1990’erne blev afgjort et årti, som hører til klubbens allerbedste. På mange måder og på flere niveauer var det en periode præget af udvikling og fremgang. Det spørgsmål, som ofte har været KB’s dilemma – skal man satse på toppen eller bredden? – så ud til at kunne blive besvaret med et: både og!

Desværre var der også bølgedale i 90’erne. Et par unødvendige nedture, der forhindrede, at 90’erne blev den helt store guldalder.

De startede skidt, 90’erne – og dramatisk. For første gang i klubbens historie måtte man fyre en træner. Bestemt ikke nogen rar ting og ikke nogen hverdagsbegivenhed i KB. Året endte også resultatmæssigt dårligt. Holdet blev degraderet til serie 2, og klubben var en kort tid på slingrekurs.

To oprykninger

Vendepunktet på seniorplan kom i sæsonen 1993, hvor KB med Bent ”Buller” Hansen som træner vandt serie 2 suverænt. Allerede med fem runder tilbage kunne KB sikre sig oprykningen, og den blev en realitet efter 4-2 sejr over Nyborg. Den afgørende kamp blev spillet på bane 3 ved vandrerhjemmet, fordi stadion var under renovering. Holdet blev også en overbevisende Fynsmester i serie 2 efter en 3-2 sejr over Svendborg.

Men det var ikke kun 1. holdet, der leverede varen. Hele seniorafdelingen vadede i succes i 93. Både 2. og 3. holdene rykkede også direkte op, og 4. holdet var ude i oprykningskampe. De fede tider var begyndt.

Året efter var historien ved at gentage sig. KB sluttede på en fornem 2.-plads, og skulle dermed spille to playoffkampe til Fynsserien. Modstanderen var Glamsbjerg. Det startede godt. Første kamp på udebane endte 2-2. Nu skulle returkampen i Kerteminde ”bare” vindes. Men som så ofte før, gik der glaskæbe og geléknæ i det. KB tabte 4-3 i et sandt målorgie og måtte blive i serie 1.

Næste år var der imidlertid ingen slinger i valsen. Serie 1-rækken blev vundet, og det betød direkte oprykning til Fyns bedste fodboldrække. Et kært gensyn efter 12 lange år. Afslutningen på sæsonen var en ægte gyser. KB og Tved havde kørt parløb om 1.-pladsen hele vejen igennem, og turneringsplanen magede det således, at de to hold skulle mødes i Kerteminde på sidste spilledag. For øjnene af 800 tilskuere trak hjemmeholdet det længste strå. Det blev 1-0 med rækkens topscorer, Jens Bondegaard, som matchvinder.

Det lignede et årti med store perspektiver. 1. holdet havde et stort potentiale. Unge spillere, der så ud til måske at kunne bringe KB et sted hen, hvor de aldrig før havde været. 90’ernes hold var et af de bedste i klubbens historie. De spillede god fodbold. De både vandt og underholdt. Blandt profilerne var tre brødrepar. Peter og Torben Due, Michael og Torben Gommesen samt Uffe og Thomas Nybro. Andre markante spillere var plankeværket Per Schack, stabile John Berg og en flittig Kasper Skov.

Op og ned

Midt i 90’erne var det unægtelig svært at bevare pessimismen. Klubben var tilsyneladende kommet på rette spor. Men så skete der det, der ikke måtte ske. Fynsserieholdet – klubbens flagskib – snublede. Netop som man troede, det bare kørte deruda’, kom der grus i maskineriet.

1998 endte med nedrykning fra Fynsserien. I rækken af skridt fremad, var det et ærgerligt skridt i den forkerte retning. Deprimerende og på en eller anden måde unødvendigt.

Det blev bekræftet allerede den kommende sæson. For med ny træner – den tidligere målkonge i OB, Vilhelm Munk Nielsen – ved roret, beviste holdet, at det var alt for stærkt til serie 1 og vendte tilbage til fynsserien.

Eigil Rasmussen