KB'ere på landsholdet

KB’ere på landsholdet

Først da de skiftede til Frem i København og “de rø’e” i Odense, kom tidligere KB’ere på det danske landshold.

KB har aldrig haft en landsholdsspiller. Ikke så underligt i så lille en klub. Men to tidligere KB’ere kom på det danske nationalmandskab, mens de optrådte for andre klubber.

”Lotte”

Den første var Erik Rasmus Petersen – kaldet ”Lotte”.

Den 20. juni 1955 debuterede Erik Rasmus Petersen som venstre back i en landskamp mod Finland. Debuten gav dansk sejr på 2-1. Den tidligere kerteminder havde forinden været reserve til landsholdet en enkelt gang, og tre gange havde han spillet på B -landsholdet.

Allerede som 16-årig debuterede ”Lotte” på KB’s 1.hold, men efter militærtjenesten flyttede han til København og spillede siden for Boldklubben Frem.

”Buller”

Næste ex-KB’er i landsholdsdragten var målmand Bent ”Buller” Hansen. Den lyse målmand er kun noteret for en enkelt landskamp, men han var udtaget ikke færre end 19 gange. De 18 gange måtte ”Buller” imidlertid nøjes med at sidde på bænken som reserve. Udover den enlige landskamp var Bent Hansen i startopstillingen ved nogle uofficielle kampe for Danmark. Men de tæller ikke med i statistikken.

”Buller” blev udtaget for første gang til landsholdet i 1970, og selve debuten foregik i april 71, da Danmark spillede OL-kamp på udebane mod Schweiz.  To gange måtte den debuterende målmand hente bolden i nettet, og da danskerne kun formåede at score en enkelt gang, blev der ikke nogen sejrssang i badet.

På det danske hold var bl.a. Morten Olsen fra B 1901. I 1974 optrådte Bent ”Buller” Hansen for sidste gang på den danske landsholdsbænk.

”Buller” debuterede i KB i 1963 og var en del af det succesfulde ”babyhold”, der toppede i 1967 og spillede KB tilbage i fynsserien. Året efter skiftede han til B 1909. ”Buller” blev senere træner i KB – med stor succes. I årene fra 1993-97 stod han i spidsen for klubben og førte 1.-holdet fra serie 2 op i fynsserien.

Eigil Rasmussen