''Knud Spinat'' den første rigtige stjerne

Den første stjernespiller

Det er ikke kun Kerteminde Boldklub, der fejrer 90 års fødselsdag i 2017. Det gør en af klubbens absolutte største legender også. Knud ”Spinat” Andersen var KB’s første rigtige stjerne. Og pudsigt nok blev han for alvor kendt udenfor Amandas by, da han forlod KB. Før sæsonen 1954/55 meddelte ”Spinat” nemlig, at han ville prøve lykken i selveste OB. Det gav genlyd!

Det var absolut en sportsnyhed, der trak overskrifter. Der var delte meninger om OB’s facon og ”Spinats” satsning. Men generelt var der forståelse. Folk, der kan lave mål, har altid været efterspurgt.

Ikke bare på sportssiderne var klubskiftet varmt stof. I BT skrev den kendte rimsmed ”Prik” et af sine berømte ”Vers og kommers” om ”ham Spinaten, der blev fisket til storklubben”.

Centerforward

”Spinat” havde i mere end 10 år huseret som målsluger på KB’s bedste mandskab. Han debuterede bare 15 år gammel og markerede sig hurtigt som en ægte målkonge. Han var en rigtig centerforward, der scorede tit – og det var ikke ualmindeligt, at han scorede mange mål i samme kamp. Ved et enkelt tilfælde hele syv stykker.

Som eksempel på Knud ”Spinats” målhunger kan nævnes efteråret 1948. Her scorede måltyven i samtlige kampe. KB scorede i alt 29 gange, og ”Spinat” lavede de 18. I 1953 var ”Spinat” en af profilerne bag KB’s første oprykning til Fynsserien og nåede altså en enkelt sæson her inden afstikkeren til OB.

Æresmedlem

Eventyret i divisionsklubben blev dog kort for Knud. Allerede året efter vendte han tilbage til KB og var med til for anden gang at spille KB op i Fynsserien. Denne gang i en ny rolle som forsvarets krumtap. Det kunne dog ikke dæmpe målinstinktet. Der var i de kommende år fortsat masser af mål i ”Spinat”.

Alsidighed er en mærkevare for en god boldspiller, og den gamle målkonge kunne også forhindre bolden i at gå i mål. Som 34-årig debuterede han som målmand på KB’s bedste hold men vendte senere tilbage som markspiller.

I en alder af 41 år gjorde han et bemærkelsesværdigt comeback på 1. holdet som målmand. Et comeback, der betød, at Knud fik lejlighed til at spille sammen med sønnen Bjørn.

Knud var imponerende nok still-going-strong i en menneskealder. Helt frem til han var sidst i 70’erne, var han fast inventar til lørdagstræningen med de gamle gutter, og han sluttede karrieren som målmand på masters-holdet. Ved klubbens generalforsamling i 2002 blev ”Spinat” udnævnt til æresmedlem.

Eigil Rasmussen